BIP

Podróż pociągiem retro

Data publikacji: 18 listopada 2013

O tym jak przed laty podróżowało się koleją przekonać mogli się podróżni specjalnego pociągu retro, który 18 listopada wyruszył z Tarnowskich Gór do Zduńskiej Woli. Prowadzony przez zabytkowy parowóz Ty 42-107 skład zestawiony został z kilku historycznych wagonów pasażerskich, wagonu barowego oraz wagonów wyładowanych kilkudziesięcioma tonami węgla. Przejazd zorganizowano z okazji 80 – lecia Magistrali Węglowej Śląsk – Porty. Zabytkowy pociąg w drodze do Zduńskiej Woli zatrzymał się między innymi w Herbach Nowych, gdzie podróżni mieli okazję zwiedzić salę tradycji Magistrali Węglowej.


O tym jak przed laty podróżowało się koleją przekonać mogli się podróżni specjalnego pociągu retro, który 18 listopada wyruszył z Tarnowskich Gór do Zduńskiej Woli. Prowadzony przez zabytkowy parowóz Ty 42-107 skład zestawiony został z kilku historycznych wagonów pasażerskich, wagonu barowego oraz wagonów wyładowanych kilkudziesięcioma tonami węgla. Przejazd zorganizowano z okazji 80 – lecia Magistrali Węglowej Śląsk – Porty. Zabytkowy pociąg w drodze do Zduńskiej Woli zatrzymał się między innymi w Herbach Nowych, gdzie podróżni mieli okazję zwiedzić salę tradycji Magistrali Węglowej.

Nie przypominam sobie, by kiedykolwiek tymi torami podróżował taki pasażersko – towarowy skład. Magistrala Węglowa to niezwykła linia. To dla PKP Cargo okno na świat – mówił podczas kolejowej podróży Jacek Wnukowski, rzecznik prasowy PKP Cargo.

Piękny zabytkowy parowóz Ty 42-107, który poprowadził pociąg, pochodzi z lat 40. XX wieku. Został wypożyczony na potrzeby przejazdu ze skansenu PKP Cargo w Chabówce.

To parowóz, który woził kolejarzy na pielgrzymki ze Śląska na Jasną Górę. Kiedyś ozdobiony był koroną i nazwą „Queen” – opowiadał w trakcie przejazdu Stanisław Kokot z PKP PLK. – To w sumie cud, że lokomotywa została uratowana, bowiem w prasie ogłoszony był już przetarg na jej pocięcie i złomowanie. Człowiekiem, który o ten parowóz zabiegał i odnowił był maszynista Krzysztof Wygryło.

W czasie podróży kolejarze dzielili się z gośćmi pociągu opowieściami o osobach, które szczególnie zasłużyły się w czasie istnienia magistrali. Wspominano między innymi Henryka Dąbrowskiego – zawiadowcę stacji Herby Nowe, twórcę znajdującej się tam sali tradycji kolejowych gromadzącej pamiątki związane z „Węglówką”, czy Józefa Nowkuńskiego – inżyniera, budowniczego Magistrali Węglowej Śląsk – Porty.

Magistrala Węglowa to trasa kolejowa łącząca bezpośrednio zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią. Zbudowana została w latach 1926–1933. Do dzisiaj uważana jest za największą i najnowocześniejszą inwestycję komunikacyjną dwudziestolecia międzywojennego. Magistrala węglowa w okresie międzywojennym posiadała wielorakie znaczenie: gospodarcze, międzynarodowe, polityczne i militarne. Jej długość na najkrótszym odcinku z Katowic do Gdyni wynosiła 552 km. „Węglówka” do dziś ma kluczowe znaczenie dla transportu towarów (głównie węgla) z Górnego Śląska, Częstochowskiego Okręgu Przemysłowego oraz Rybnickiego Okręgu Węglowego do portów w Gdańsku i Gdyni.

Call Now ButtonZadzwoń teraz