BIP
Logotyp Ucze sie w TG

Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się prace związane z renowacją stanowiących symbol Tarnowskich Gór lokomotyw, usytuowanych u zbiegu ulic Styczyńskiego i Pokoju. Zatwierdzony przez konserwatora zabytków program odrestaurowania kolejowych perełek zakłada m.in. przestawienie lokomotyw w celu lepszego ich wyeksponowania, wymianę skorodowanych blach, czyszczenie, zabezpieczenie farbą antykorozyjną, uzupełnienie brakujących elementów zewnętrznych, malowanie i odnowienie tabliczek firmowych. Renowacją lokomotyw zajmą się pasjonaci skupieni wokół Komitetu ds.

Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się prace związane z renowacją stanowiących symbol Tarnowskich Gór lokomotyw, usytuowanych u zbiegu ulic Styczyńskiego i Pokoju. Zatwierdzony przez konserwatora zabytków program odrestaurowania kolejowych perełek zakłada m.in. przestawienie lokomotyw w celu lepszego ich wyeksponowania, wymianę skorodowanych blach, czyszczenie, zabezpieczenie farbą antykorozyjną, uzupełnienie brakujących elementów zewnętrznych, malowanie i odnowienie tabliczek firmowych. Renowacją lokomotyw zajmą się pasjonaci skupieni wokół Komitetu ds. Rewitalizacji Zabytków Kolejnictwa w Tarnowskich Górach.

O szczegółach renowacji tarnogórskich lokomotyw rozmawiano7 lutego w Starostwie Powiatowym. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Komitetu ds. Rewitalizacji Zabytków Kolejnictwa w Tarnowskich Górach, Urzędu Miejskiego, Powiatowy Konserwator Zabytków i pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami oraz Wydziału Inwestycji i Gospodarki Mieniem Starostwa Powiatowego. Starosta Lucyna Ekkert przypomniała, że udało się ustalić tytuł własności lokomotyw. Wobec stwierdzenia braku roszczeń innych podmiotów wywodzących się organizacyjnie z przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, nie było przeszkód do stwierdzenia tytułu prawnego Skarbu Państwa reprezentowanego przez Starostę Tarnogórskiego, na którego działce obiekty się znajdują. Obecnie starosta wystąpiła z wnioskiem o komunalizację mienia do Wojewody Śląskiego. O uregulowanie stanu prawnego obiektów zabiegali między innymi członkowie Komitetu ds. Rewitalizacji Zabytków Kolejnictwa w Tarnowskich Górach, którzy chcieli w sposób legalny przystąpić do odrestaurowania lokomotyw.

Gdy obiekty odzyskają blask, zamierzam ogłosić konkurs na wizualizację terenu, na jakim się znajdują – powiedziała starosta Lucyna Ekkert.

Przedstawiciele Urzędu Miejskiego potwierdzili uprzednią deklarację burmistrza odnośnie podświetlenia zabytkowych pojazdów.

Parowóz Tp1-18 wyprodukowany w 1893 roku w Niemczech jest jedynym takim egzemplarzem w naszym kraju. Drugi z eksponatów to wyprodukowany w Polsce w 1965 roku spalinowóz manewrowy SM 15-25 – jeden z dwóch takich zachowanych egzemplarzy z tej serii (drugi znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie).

Jak szacują miłośnicy kolei z Komitetu ds. Rewitalizacji Zabytków Kolejnictwa w Tarnowskich Górach na prace renowacyjne potrzebna będzie kwota w wysokości minimum 12 – 15 tys. zł. Wkrótce powstanie szczegółowy kosztorys planowanych robót.

Wszyscy chętni do włączenia się w akcję renowacji tarnogórskich lokomotyw zgłaszać mogą się do Ryszarda Lercha z Komitetu ds. Rewitalizacji Zabytków Kolejnictwa – 32 71 42 193, 663 293 843. Informacje dotyczące renowacji lokomotyw zamieszczane są także na stronie: http://www.tp1.tgory.pl/

Call Now ButtonZadzwoń teraz