112 w czasach pandemii

Data publikacji: 11 lutego 2021

11 lutego świętujemy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Ubiegły rok, tak odmienny dla wszystkich z powodu wprowadzonego stanu epidemii, dla pracowników Centrów Powiadamiania Ratunkowego również miał inny wymiar. – Operatorzy ze względu na charakter pracy systemu, cały czas trwali na stanowiskach – w tym zawodzie praca zdalna z domowego zacisza nie wchodzi w rachubę – zapewnia dyrektor Centrum Powiadamiania Ratunkowego Tomasz Michalczyk.

Numer 112 w Polsce funkcjonuje od ponad 7 lat. Operatorzy Numerów Alarmowych odbierają zgłoszenia przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, także w dni ustawowo wolne od pracy, święta i weekendy. – W danych statystycznych można doszukać się prawidłowości – gdy społeczeństwo korzysta z dni wolnych od pracy, Operatorzy Numerów Alarmowych mają ręce pełne pracy – wyjaśnia dyrektor Michalczyk. Średnio od 6,5 do 7 tys. – tyle zgłoszeń wpływa dziennie do katowickiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które odbiera 103 Operatorów. W ubiegłym roku otrzymali oni prawie 1,8 mln zgłoszeń, z czego około 1 mln stanowiły zgłoszenia zasadne, przekazane do jednostek Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz dyspozytorni medycznych. To najwyższy wynik spośród wszystkich Centrów w kraju. Średni czas oczekiwania na połączenie z Operatorem w województwie śląskim wynosi obecnie niecałe 9 sekund, z czego 5,5 sekundy stanowi automatyczna zapowiedź informacyjna numeru alarmowego 112.

112 to numer alarmowy, bezpłatny, działający na terenie całej Unii Europejskiej, dostępny zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, w tym także dla aparatów bez karty SIM. Numer ten służy do wezwania pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia dla naszego życia i zdrowia, a także mienia i środowiska oraz w przypadku naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

(UW Katowice)

Zadzwoń teraz