Zakupy na odległość – dropshipping

Data publikacji: 11 grudnia 2022
awatar zakupy rzecznik konsumetów

Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje, jak bezpiecznie kupować w internecie. Zakupy na odległość zagościły w naszym życiu już na dobre. Bardzo wielu z nas szuka potrzebnych rzeczy właśnie w internecie, porównuje ceny, sprawdza wiele ofert. Sklepów, platform sprzedażowych jest bardzo dużo w e-przestrzeni, a czytanie opisów produktów, porównywanie cen w wielu sklepach jest bardzo czasochłonne.

Pomimo natłoku tak wielu informacji, kuszących reklam i pięknych witryn sklepowych, to przed zawarciem umowy ważne jest aby zwrócić szczególną uwagę na dane przedsiębiorcy, czy są one pełne, gdzie jest siedziba firmy, jaki jest czas dostawy produktu, czy jest regulamin na stronie sklepu, gdzie odesłać towar w razie odstąpienia od umowy lub reklamacji.

Do rzecznika konsumentów trafia bardzo wiele osób, które dopiero po długim oczekiwaniu na towar lub kiedy chcą zwrócić produkt orientują się, że zakupu dokonali u azjatyckiego sprzedawcy, a polski przedsiębiorca jest wyłącznie pośrednikiem w tej transakcji, który za nic nie odpowiada.

Dropshipping, bo tak nazywa się ten model sprzedaży, jest coraz częstszy. Polega on na tym, że konsument ma do czynienia z dwoma przedsiębiorcami. Pierwszy to zazwyczaj sklep internetowy zarejestrowany w Polsce, a drugi to np. przedsiębiorca z siedzibą na Dalekim Wschodzie. Warto więc przed zakupem sprawdzić w regulaminie, kto właściwie jest sprzedawcą i za co odpowiada polski sklep. Jeśli sprzedawca jest w Azji, bądźmy świadomi, że mogą powstać problemy z dochodzeniem naszych praw konsumenckich.

Oczywiście za oferowany towar odpowiada sprzedawca. Jednakże, gdy ma on siedzibę w krajach azjatyckich – odstąpienie od umowy i reklamacje mogą być utrudnione, a odzyskanie pieniędzy wręcz niemożliwe.

Więcej informacji, przykładów regulaminów e-sklepów znajdziesz w prezentacji przygotowanej przez UOKiK, pod linkiem: https://uokik.gov.pl/download.php?plik=25087

Dla mieszkańców powiatu tarnogórskiego kontakt z rzecznikiem konsumentów możliwy jest pod numerem tel. 32 381 81 07 oraz z pracownikiem biura rzecznika pod numerem 32 381 81 09 w godzinach pracy urzędu.

Zadzwoń teraz