We wrześniu ubiegłego roku dzięki współpracy Urzędu Miasta Bytomia oraz Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych został zakupiony zabytkowy parowóz wąskotorowy typu „Ryś”.
Maszyna ta przez dziesiątki lat pracowała w Hucie Metali Nieżelaznych „Szopienice”. Dziś, choć już na emeryturze, ma szansę wrócić na tory i stać się kolejną atrakcją górnośląskiej wąskotorówki.Parowóz „Ryś” (przez kolejarzy wąskotorowych zwany z szacunku Ryszardem – w końcu ma już 70 lat!) jest już częściowo wyremontowany, jednak by wykonać wszystkie konieczne naprawy i przywrócić mu pełną sprawność potrzeba jeszcze dużo pieniędzy. Społecznicy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zwracają się do wszystkich, a w szczególności do miłośników kolei, zabytków techniki oraz historii naszego regionu, o wsparcie.Wpłat można dokonywać za pośrednictwem portalu zrzutka.pl pod adresem https://zrzutka.pl/z/parowoz-ryszard
Na darczyńców czekają nagrody: bezpłatne bilety, upominki, a nawet możliwość przejazdu w lokomotywie, czy uruchomienia nadzwyczajnego pociągu tylko dla darczyńcy i jego gości.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat niezmordowanie służyła tutejszemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy nieocenionym wsparciu samorządów.
(Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych)