Zapewnienie dostępności cyfrowej
Kto ma prawo złożyć żądanie?
Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Do kogo składasz żądanie o zapewnienie dostępności?
Do podmiotu publicznego, z którego usług chcesz skorzystać. Dzięki złożonemu wnioskowi podmiot dowie się, co musi zmienić, aby być dostępnym.
Co powinno zawierać żądanie o zapewnienie dostępności?
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
- wskazanie strony internetowej/aplikacji mobilnej lub ich elementów, które mają być dostępne cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji wniosku
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową, jednak termin ten nie może być dłuższy niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Kiedy podmiot publiczny odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej?
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
Alternatywny sposób dostępu
Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia on osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej. Do rozpatrywania skarg w sprawach o zapewnienie dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Jak możesz złożyć żądanie:
Wszystkie informacje kontaktowe dostępne na stronie: Kontakt
Zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Informacja o braku dostępności
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. W informacji wskazujemy podmiotowi, jakie bariery mogą utrudniać osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z jego usług.
Kto ma prawo złożyć wniosek?
Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami lub opiekunem prawnym takiej osoby, a podmiot publiczny nie zapewnia dostępności, masz prawo – po wykazaniu interesu faktycznego- wystąpić do tego podmiotu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Do kogo składasz wniosek o zapewnienie dostępności?
Do podmiotu publicznego, z którego usług chcesz skorzystać. Dzięki złożonemu wnioskowi podmiot dowie się, co musi zmienić, aby być dostępnym.
Co powinien zawierać wniosek o zapewnienie dostępności?
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza w korzystaniu w pełni z usług podmiotu publicznego,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób należałoby zlikwidować istniejącą barierę.
Termin realizacji wniosku
Podmiot publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.
W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin:
- zapewnienia dostępności, o którym mowa w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- otrzymania zawiadomienia o braku możliwości zapewnienia dostępności (art.31 ust. 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).
Jak możesz złożyć wniosek:
Wszystkie informacje kontaktowe dostępne na stronie: Kontakt
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Załączniki
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (format MS World, 2o KB)
- Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej (format MS World, 24 KB)