Życzymy Konsumentom udanych i dających radość zakupów, bezpiecznych i satysfakcjonujących transakcji, rzetelnie realizowanych umów oraz poszanowania praw konsumenckich ze strony przedsiębiorców.
Przy okazji rzecznik przypomina, że w tym roku weszło w życie wiele ważnych zmian w przepisach regulujących sprzedaż konsumencką, które wynikają z implementacji dyrektyw unijnych. Nowe przepisy dotyczą umów, które zostały zawarte od dnia 1 stycznia 2023 r.
Reklamacje na nowych zasadach.
Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące reklamacji. Można je składać albo z tytułu niezgodności z umową, albo na postawie gwarancji. To do konsumenta należy wybór z której ścieżki skorzysta, przy czym jedna nie ogranicza możliwości skorzystania z drugiej.
Obecnie, zamiast „rękojmi” będziemy mieć „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych sprzedawca nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat.
Pomoc dla mieszkańców powiatu tarnogórskiego:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, tel. 32 381 81 07
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów, tel. 32 381 81 09
e-mail: rzecznik_konsumentow@tgpowiat.pl
źródło: uokik.gov.pl